Kurssenter
Lærer du tegnspråk får du tilgang på et språk, og et samfunn som vil gi deg mange muligheter. Det er ingen begrensninger i tegnspråk!
Hvem er døv?
Våre kurs er for alle, uavhengig av hvor mye eller hvor lite du hører om du har nytte av hørselstekniske hjelpemidler eller ikke. I ordet «døv» inkluderer vi alle hørselshemmede; døve, døvblitte og tunghørte personer, med og uten CI/høreapparat.
Kompetanseheving og mestringskurs
- kompetanseheving for foreldre
- kurs i sosial mestring og nettverksbygging for unge og voksne
- seniorkurs for døve
- tegnspråkkurs
Døve foreldre og deres barn
Forelesninger, erfaringsutveksling og nettverksbygging. Undervisning og forelesninger er på tegnspråk eller tolker til og fra norsk tegnspråk.
Egne gruppe for døve foreldre med innvandrerbakgrunn og som ikke behersker norsk tegnspråk.
Seniorkurs
Seniorkursene er for døve/hørselshemmede tegnspråklige pensjonister.
Se mitt språk
Målgrupper er døve barn, unge og voksne og deres familie og nettverk.
Tilpasningskurs
skal gi døve og sterkt tunghørte barn og voksne, og deres nettverk, tilgang på kunnskap og ferdigheter som kompenserer for manglende tilgang ellers i samfunnet.
Målet er å bidra til å bedre den enkeltes levekår og muligheter i hverdag og arbeid.
Mistet hørselen?
Er du blitt hørselshemmet eller døv i oppveksten eller som voksen, gir vi deg muligheten til å lære tegnspråk og møte og bygge nettverk med andre i samme situasjon som du selv. Kursene er også for din nære familie.
Tegnspråkkurs
Har du døve i familien? Kom på tegnspråkkurs på Ål. Vi gir tilbud om tegnspråkkurs til forskjellige målgrupper. Vårt mål er å bidra til gode ferdigheter i tegnspråk og kommunikasjon, og å dele kunnskap om døvesamfunnet.
mars, 2023
Praktisk informasjon til kursdeltakere
Ankomst og innkvartering:
Alle bosteder, leiligheter og hytter, har eget bad og et lite hybelkjøkken.
- Ankomst søndag ettermiddag/kveld. Registrering mellom 18.00 og 20.30. (Hvis ikke annen beskjed er gitt)
- Bosteder: Nøkkel står i døra og sengetøy/håndklær er lagt inn i leilighet/hytte. Mer informasjon i e-post uken før ankomst.
- Vi har barneseng/reiseseng til utlån (Gi oss beskjed i forkant hvis dere har behov for dette).
- I hus 42 har vi et rom med vaskemaskiner og diverse utstyr, bl.a. badebaljer til baby og noen få sett med sengetøy i reserve.
- Program for voksenopplæring, informasjon og program fra oppvekstsenteret (barnehage og skole) blir sendt deltakere på e-post uken før.
- Kursstart er mandag morgen kl. 09.00 i andre etasje i undervisningsbygget (A-bygg). Dagen begynner med presentasjon og informasjon fra oppvekstsenteret. Etter at barna er levert i barnehagen og skolen, er det praktisk informasjon om kursuken til voksne deltakere.
Kursavslutning og avreise:
- Kurset avsluttes vanligvis fredager kl. 10.30.
Lurt å ta med:
- For dere som har små barn, kan det være praktisk å ta med baby-call og stellematte til babyer.
- Sjekk værmeldingen og ta med riktig klær og fottøy for utebruk i løpet av skoledagen og for turer på fritiden. Det er turmuligheter i nærheten.
- Ta med innesko for bruk i undervisningsbygget.
Skolen har gymsal og trenings/styrkerom som deltakere kan benytte seg av. Vi har også sykler og ski/akeutstyr til utlån.
Det er gode turmuligheter.
Skolen ligger 670 meter over havet.
Påmelding og finansiering
Påmelding:
Påmelding kan sendes på e-post til: kurs@al.fhs.no
eller i brev til Ål folkehøyskole og kurssenter for døve, Bakketeigen 51, 3570 Ål
I påmeldingen skriver du:
- Navn og adresse.
Skal flere i familien være med på kurset trenger vi opplysninger om alle som kommer.
Vi må også vite hvem som er døv/tunghørt.
- Fødselsnummer på alle deltakere.
- Mobil/SMS/telefonnummer
- E-post adresse
Finansiering:
Kursene arrangeres etter § 10-7 i Lov om folketrygd.
Tilpasningskursene på Ål folkehøyskole og kurssenter for døve, er godkjent og finansieres av NAV, Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Søknad om dekning av kurs:
Søknadsskjemaet fylles ut hos oss og blir sendt deg for signering etter påmelding. Du sender søknaden videre til NAV for behandling.
Etter godkjenning dekker NAV for undervisning og opphold på Ål. NAV refunderer også reiseutgifter for kursdeltakerne.
Dekning av tapt lønn:
For døve/hørselshemmede deltakere som må være borte fra arbeid for å gjennomføre opplæringstiltak, ytes det sykelønn i henhold til regler i folketrygden. Informasjon sendes etter påmelding.
For foreldre med døve/hørselshemmede barn dekker NAV opplæringspenger etter søknad. Søknaden fås ferdig utfylt før kurset avsluttes.
Har du spørsmål:
Send e-post til: kurs@al.fhs.no
Eller ring sentralbord: 320 82 600 / SMS:
VELKOMMEN TIL KURS PÅ ÅL
Døve foreldre og deres barn
Kurs for døve foreldre og deres barn er et opplæringsprogram med til sammen 18 kursuker, fra barnet er 0-16 år.
Foreldrene får informasjon, forelesninger, gruppesamtaler og erfaringsutveksling på tegnspråk.
Barna får undervisning i oppvekstsenteret og barnehagebarn får et aldersadekvat tilbud i senterets barnehage.
Barn og foresatte møter andre med samme referanserammer og erfaringer som dem selv.
Mer informasjon under kalenderen.
mars, 2023
Innhold på kursene:
- Barns språklige, sosiale, fysiske og psykiske utvikling
- Fysisk og psykisk helse, samspill og seksualitet
- Trygghetssirkelen,COS-P, Circle of security – Parenting
- Barns rettigheter. Opplæring i skole og barnehage
- Hørende og døve barns tospråklige og tokulturelle oppvekst
- Foreldrerollen, parforhold og relasjoner i familien
- Kunnskap om språk og språkbruk
- Døve foreldres rettigheter (Folketrygden)
- Tolkebruk
- Offentlige tjenester og tilbud
- Forsikring og økonomi
Kurset er også for barn
Barnehage,
skole, venner og voksne i nærmiljøet der barna bor, har ofte manglende
kunnskap om barnas erfaringer og kompetanse som tospråklige og
tokulturelle individer.
Kursene
har som mål å styrke barnas selvbilde og skape trygghet gjennom
kunnskap, identitet og nettverksbygging sammen med andre barn med døve
foreldre.
- Undervisning om og på tegnspråk
- Oppleve fellesskap med andre barn, som også har døve foreldre
- Møte andre med samme språklige og kulturelle erfaringsbakgrunn som dem selv
- Bygge nettverk og identitet
- Kulturell og språklig kunnskap og identitet.
- Tilhørighet
Partnere som ikke behersker tegnspråk
Partnere som ønsker det, kan få tilbud om tegnspråkopplæring.
Se mitt språk
KURS FOR FORELDRE, SØSKEN OG DØVE BARN
Kursene er en del av opplæringspakken “Se mitt språk”,som er et 40 ukers (moduler) opplæringsprogram for foresatte til døve og sterkt tunghørte barn. 7 av ukene i opplæringsprogrammet gjennomføres på Ål folkehøyskole og kurssenter for døve. 33 uker gjennomføres i regi av Statped.
Kursene på Ål følger revidert opplæringsplan fra 2009. Modul 8, 11, 14, 20, 27, 34 og 38 gjennomføres på Ål.
Kursene på Ål er familiekurs, både foreldre og søsken er på kurs sammen med det hørselshemmede barnet. Dere bor og spiser alle måltider på skolen, og har derfor mulighet for erfaringsutveksling og nettverksbygging også utenom undervisningstiden.
Undervisningens målsetting er å veilede deltakerne til kommunikativ kompetanse i tegnspråk, og å dele kunnskap om døvesamfunnet og de muligheter tegnspråk gir.
Mer informasjon under kalenderen.
mars, 2023
INNHOLD
- Tegnspråk
- Praktiske kommunikasjonsferdigheter
- Samspill mellom voksne og barn
- Samfunnsdeltakelse – døv i et hørende samfunn
Døves språk og kulturhistorie - Forholdet mellom nettverket og familien, reaksjoner og utfordringer
Bruk av tolk i familien - Anerkjennelse
- Likeverd
- Selvtillit og motivasjon
- Identitet og sosialisering
SKOLEBARN OG BARNEHAGEBARN
- Skolebarn får undervisning i oppvekstsenteret. Barnehagebarn får et aldersadekvat tilbud i senterets barnehage.
- Aktiviteter og undervisning om og på tegnspråk.
- Kulturell og språklig kunnskap og identitet.
- Tilhørighet.
- Døve barn bygger nettverk med andre døve barn.
- Søsken til døve treffer andre søsken til døve.
I ordet «døv» inkluderer vi alle hørselshemmede; døve, døvblitte og tunghørte personer, med og uten CI/høreapparat.
Tunghørt-/ døvblitt og deres nære familie
MISTET HØRSELEN?
Kurs for deg som har mistet hørselen, er tunghørt eller døv og ikke kan tegnspråk, og for din nærmeste familie/nettverk.
7 kurs à en uke, på Ål folkehøyskole og kurssenter for døve, Ål i Hallingdal. Dere får tilbud om kurs 1= grunnkurs, deretter får dere invitasjon til kurs 2 – 7.
På kursene møter du andre hørselshemmede/tunghørte og du og din nærmeste familie får treffe andre i samme situasjon. Dette gir rom for utveksling av erfaringer både for deg som hørselshemmet og for dine nære pårørende/familie.
Mer informasjon under kalenderen.
mars, 2023
Kursdeltakerne bor og spiser på skolen, og er sammen med de andre kursdeltakerne også på ettermiddag og kveld, for sosialt samvær og nettverksbygging.
Våre kurs er for alle, uavhengig av hvor mye eller lite du hører eller om du har nytte av tekniske hjelpemidler eller ikke. I ordet «døv» inkluderer vi alle hørselshemmede; døve, døvblitte og tunghørte personer, med og uten CI/høreapparat.
Undervisningen på dagtid foregår i mindre grupper. Det er fokus på å lære tegn og all undervisning er på tegnspråk. Mye blir skrevet på tavlen, slik at man er sikker på at alle oppfatter. I forelesninger brukes skrivetolking som hjelpemiddel. Temaene er relevante for hørselshemmete/døvblitte.
Tema:
- Tegnspråk : læring av tegnspråk, inndelt i mindre grupper.
- Praktiske kommunikasjonsferdigheter: visuelle og kognitive fordeler av det å kunne nyttiggjøre seg tegnspråk, tegnspråk og mangfold i samfunnet.
- Språkrettigheter man har som hørselshemmet/døvblitt: Bruk av tolk/hjelpemidler
- Sosialisering Samspill med familie og andre hørselshemmede personer gjennom kursdeltakelse og sosiale kvelder med aktiviteter.
- Deltakelse og likestilling i samfunnet.
- Kommunikasjon/språkbruk i familien
- Anerkjennelse og samfunnsholdninger:
– Anerkjenne hørselstap
– Hvilke utfordringer et – hørselstap kan gi
– Hjelpestrategier for å leve best mulig med hørselstap
– Identitet og selvbilde
– Forståelse fra de rundt om hva et hørselstap innebærer
Skolebarn og barnehagebarn:
Skolebarn får eget tilbud med kommunikasjonstrening og undervisning i tegnspråk gjennom lek og forskjellige aktiviteter.
Kursene har som mål å skape trygghet gjennom kunnskap, identitet og nettverksbygging sammen med andre barn med foreldre som har mistet hørselen.
Barnehagebarn får et aldersadekvat tilbud i senterets barnehage.
Les mer under fanene skole og barnehage og informasjon til hjemmeskolen.
Velkommen til Ål folkehøyskole og kurssenter for døve
Familie, nettverk til døve og hørselshemmede
Har du noen i familien som er døv / hørselshemmet?
Kurs for besteforeldre, andre familiemedlemmer og nære nettverk til døve/hørselshemmede barn og voksne.
(Er du forelder: Gå til “Se mitt språk”)
Vi tilbyr kurs i tegnspråk og kommunikasjon. Dere treffer andre med hørselshemmede/døve i familien og nettverket og kan utveksle erfaringer og bygge sosiale nettverk.
Du vil få tilbud om 2 uker kurs pr år, til sammen 7 uker. Kursdeltakere bor og spiser på senteret.
I ordet «døv» inkluderer vi alle hørselshemmede; døve, døvblitte og tunghørte personer, med og uten CI/høreapparat.
Mer informasjon under kalenderen.
mars, 2023
Kursemner
- Tegnpråk
- Praktiske kommunikasjonsferdigheter
- Samspill mellom voksne og barn
- Samfunnsdeltakelse – døv i et hørende samfunn
- Døves språk og kulturhistorie
- Reaksjoner hos familie og venner
- Forholdet mellom familien og nettverket- utfordringer og mestring
- Bruk av tolk i familien
- Anerkjennelse
- Likeverd
- Selvtillit og motivasjon
- Identitet og sosialisering
Kurset er også for barn
Skolebarn får et eget tilbud med kommunikasjonstrening og undervisning i tegnspråk gjennom forskjellige aktiviteter. Barnehagebarn får være i kurssenterets barnehage der det også brukes og læres tegnspråk.
Barna får undervisning i oppvekstsenteret og barnehagebarn får et aldersadekvat tilbud i senterets barnehage.
Les mer om barnehage og skole i egen fane.
Informasjon til hjemmeskolen: se egen fane.
VELKOMMEN TIL KURS PÅ ÅL!
Andre kurs for døve/hørselhemmede
Seniorkursene er for døve/hørselshemmede tegnspråklige pensjonister.
Dato: 04-08. oktober, Gruppe 2, kurs 4
Dato: 14-18. desember, Gruppe 4B kurs 1
Påmelding og spørsmål til E-post: kurs@al.fhs.no
Har du ønsker om kurstema, ta kontakt.
Våre kurs er for alle, uavhengig av hvor mye eller lite du hører, og om du har nytte av tekniske hjelpemidler eller ikke. I ordet «døv» inkluderer vi alle hørselshemmede; døve, døvblitte og tunghørte personer, med og uten CI/høreapparat.
Mer informasjon under kalenderen.
mars, 2023
Vinterleker og Sommerleir for døve barn og ungdom
NDFU/ÅL:
Barneleir og ungdomsleir for døve/tegnspråkbrukere
Informasjon og påmelding skjer via NDFUs hjemmeside.
Påmelding på NDFUs hjemmeside: NDFU.no
Målet med kursene er å bidra til å bedre den enkeltes levekår gjennom mestring, identitet og nettverksbygging. På kurset møter barn og ungdom voksne døve/hørselshemmede som lærere, instruktører og veiledere som gir mulighet til å få forbilder og noen å identifisere seg med. Disse kan veilede ut fra opplevelser og erfaringer som deltakerne kan kjenne seg igjen i. Kursene arrangeres etter § 10-7 i Folketrygden. Kursene på Ål er godkjent og finansieres av NAV; Arbeids- og velferdsdirektoratet. Se under fanen påmelding og finansiering.
Krav om stønad fra NAV:
For å være med på kurset må du sende inn søknad om stønad til tilpasningskurs. Søknadsskjemaet får du tilsendt ferdig utfylt fra oss etter at du har meldt deg på kurset. Etter signering sender du videre til NAV for godkjenning. NAV dekker for undervisning og opphold, samt refusjon av reiseutgifter for kursdeltakerne.
Velkommen til NDFU leir!
KODA – Sommerleir. Barn med døve foreldre.
Barn med døve/hørselshemmede foreldre.
CODA er en benevnelse for voksne hørende barn av døve. (Children Of Deaf Adults)
KODA er en benevnelse for hørende barn av døve foreldre som er under 18 år. (Kids Of Deaf Adults)
Informasjon og påmeldingsskjema kommer på www.coda-norge.no
Link: Coda-Norge.no
Kurs:
Kurset arrangeres som en leir og er et mestringskurs for barn med døve / hørselshemmede foreldre.
Ledere og lærere på kurset er voksne CODA.
Målet med kurset er at deltakerne gjennom informasjon, samtaler, aktiviteter og erfaringsutvekslinger skal legge grunnlaget for en bedre mestring av dagliglivet. Kurset har også som mål å styrke barn og unges selvforståelse og selvbilde, samt å styrke sin forståelse av foreldrenes situasjon i en hørende verden. Ledere og lærere kan veilede ut fra egne opplevelser og erfaringer som deltakerne kjenner seg igjen i og som kjenner igjen barn og unges daglige utfordringer.
Krav om stønad fra NAV:
For å være med på kursene må du sende inn søknad om stønad til tilpasningskurs.
Søknadsskjema får du ferdig utfylt tilsendt fra oss, etter at du har meldt deg på kurset. Etter signering sender du søknaden videre til NAV.
Nav dekker for undervisning og opphold, samt reiseutgifter etter søknad. Bekreftelse på deltakelse må legges ved.
Velkommen til KODA-leir!
Tegnspråkkurs
Er du bare nysgjerrig og har lyst til å lære tegnspråk?
Ta kontakt så kan vi gi deg et tilbud.
Våre kurs er for alle, uavhengig av hvor mye eller lite du hører, og om du har nytte av hørselstekniske hjelpemidler eller ikke. I ordet “døv” inkluderer vi alle hørselshemmede; døve, døvblitte, tunghørte personer, med og uten CI/høreapparat. Alle kan lære tegnspråk!
Tegnspråk er et norsk språk.
Lærer du tegnspråk får du tilgang på et språk, og et samfunn som vil gi deg mange muligheter. Det er ingen begrensninger i tegnspråk!
Visste du at døve som har dårlig syn bruker et taktilt tegnspråk, der tegnene kan avleses gjennom hendene? For mer informajon se: LSHDBs hjemmeside.
Vi har faste tegnspråkkurs til følgende målgrupper:
- Familiemedlemmer og nettverk
- Foreldre med hørselshemmede barn
- Familie og nettverk til voksne tunghørt- /døvblitte
- Hørende barn av døve foreldre
Dr Deaf Workshops in 2022
mars, 2023
Download: Dr. Deaf – PDF
The Dr Deaf team is pleased to announce new in-person workshops in 2022!
All workshops will take place at the Ål Folkehøyskole og kurssenter for døve in Ål, Norway.
Week of 12 December 2022: Two week-long parallel workshops!
PhD Deaf Workshop. Are you in a Phd program or considering a Phd? This workshop will give those considering a Phd an introduction to doctoral work in the sciences, social sciences and humanities. Topics covered will include
- The Phd Path: What to Expect when you take a Phd (in STEM fields and in social sciences/humanities), picking a program, working with supervisors, securing and working with good interpreters
- Presentation skills
- Picking and presenting a dissertation topic,
- And more!
This workshop is open to any deaf person considering taking a Phd, or currently enrolled in a Phd program. It is recommended that participants have at least Bachelor’s degree.
Bonus: Build your network of deaf Phd students at this workshop!
Facilitators: Mette Sommer Lindsay and Alicia Wooten, with Octavian Robinson and Joseph Murray.
Dr Sommer Lindsay received her Phd in Sociology from Heriot Watt University in 2021. Dr Wooten is an Assistant Professor of Biology at Gallaudet University. Dr Robinson is Associate Professor of Deaf Studies at Gallaudet University. Dr Murray is Professor of Deaf Studies at Gallaudet University
Arrivals on 11 December. Recommended arrival time is the 19.48 train from Oslo. Workshop begins on the morning of 12 December and runs to 10.30 am on 16 December. Registration deadline 13 November
Dr Deaf Winter Writing Retreat.
Are you an academic student or researcher working on a writing project? Could you benefit from a retreat where you can write alongside other deaf academics, participate in a writing group, and exchange tips and strategies on writing?
This workshop is open for deaf academics working in any field who are currently working on one or more writing projects. Participants will work on their own projects and comment on other’s work on the final day of the workshop (peer review). Masters students and PhD researchers are welcome if they have a current writing project.
Bonus: Write with a view of snow decked trees and enjoy sledding in the evenings!
Facilitators: Octavian Robinson and Joseph Murray, with Mette Sommer Lindsay and Alicia Wooten
Dr Robinson is Associate Professor of Deaf Studies at Gallaudet University. Dr Murray is Professor of Deaf Studies at Gallaudet University. Dr Sommer Lindsay received her Phd in Sociology from Heriot Watt University in 2021. Dr Wooten is an Assistant Professor of Biology at Gallaudet University.
Arrivals on 11 December. Recommended arrival time is the 19.48 train from Oslo. Workshop begins on the morning of 12 December and runs to 10.30 am on 16 December.
Registration deadline 13 November
Minimum number of participants.
Each workshop must have a minimum number of participants by the registration deadline, one month before the workshop start date. Do not book your travel before confirmation has been received.
NOTE: The Dr. Deaf Winter Writing Retreat has been confirmed to meet the minimum number of participants.
Language.
Dr Deaf workshops are deaf spaces. The languages used are International Sign, with written/visual material in English. Newcomers to International Sign are very welcome! No interpretation or CART services are provided. DeafBlind participants and their interpreters are welcome.
Practical information.
Registration link here: https://forms.gle/4zL8Dn2m37cRLqjP6
Each workshop costs 180 euros to be paid via PayPal at this link:
https://paypal.me/alfhspaypal?locale.x=no_NO
It is also possible to pay via bank transfer at: IBAN: NO97 23200501071. BIC/SWIFT: SPTRNO22.
When paying via bank transfer, you must give your name and the name of this workshop (ie: Fatima Olson, Writing Retreat, December) so we can confirm payment.
For questions regarding payment and registration, please contact b.l.kok@al.fhs.no
All prices include workshops, accommodation in shared apartments/cabins, and meals during the duration of the workshop. Accommodations are in a separate building than the classrooms, with a 2-5 minutes walk between buildings. Prices will not change if there is a shift to online instruction due to Covid-19 rules.
Transport. The most effective transport to Ål from the airport is via train. Buses are also possible. Check out all public transport options at vy.no (It is also recommended you download the Vy app).
Please note the train tickets are dynamically priced, which means fares go up (and get very high) closer to the date. Reserve your tickets as soon as possible to get a good price.
A free bus will bring participants from Ål station to the Ål folkehøyskole on Sunday evening in correspondence to the 19.48 train arrival and on Friday morning for the 11.30 train to Oslo. Due to covid-19 testing and verification requirements, it is recommended that you keep at least 3 hours between your train’s arrival in Oslo and your flight departure from Oslo Airport. Flying out the day after your arrival in Oslo is also a good option.
Facilities. The campus has a gym, exercise room, and sauna. Participants are welcome to utilize these activities during evening and break times. There may be icebreaker activities in the gym in the evenings so please bring appropriate clothing if you’d like to participate! The workshop is located on a rural Norwegian mountain with ample walking opportunities in the local forest.
Please note the Workshop Center does not allow the use of outdoor shoes in the main building with the classrooms and dining area. Shoe covers are provided but we strongly recommend bringing a pair of indoor shoes/sandals to change into.
Covid-19 protocols.
The workshops will take place in rooms with sufficient amount of social distancing per current rules for the Ål municipality and Norwegian national regulations. The workshop center will also follow all current regulations with regard to hygiene in public spaces. There is no indoor mask requirement at this time.
All workshops except for the research methods workshop may shift to online formats depending on the Covid-19 situation. The final determination will be made 4 weeks prior to the workshop date but may change at shorter notice if Norwegian government travel restrictions on incoming travel occur closer to the workshop date. Participants are responsible for checking Norwegian government travel restrictions and complying with all relevant requirements. Unvaccinated participants will experience difficulties in entering Norway. Check out current regulations:
https://www.regjeringen.no/en/topics/koronavirus-covid-19/travel-to-norway/id2791503/
Previous workshops in 2022.
August 21-26
Researcher Deaf: Experimenting with Qualitative Methods
Are you a deaf researcher and interested in qualitative research methods in research with deaf people? Are you new to qualitative research and want to get a taste of different methods? Or do you want to improve and share experiences of methodologies you have already used, and get to experiment with innovative and creative methods? Then this Researcher Deaf gathering is a perfect opportunity for you. This workshop is open for all from final year BA students to senior scholars.
The Summer School will introduce you to various methods to generate and interpret qualitative data, and will offer hands-on workshops for you to try and test these methods together with other deaf (future) researchers.
- Ethnography: traditional ethnography, auto-ethnography and linguistic ethnography
- Visual methods: photo elicitation, video elicitation, language portraits, participatory filmmaking
- Focus groups and interview methods
- Other: diary methods
Together, you will also evaluate what types of data can be generated with each of those methods. And as you will use these methods on/with each other during the workshops, you will also learn about the life experiences of other deaf academics. Participants will be expected to engage in a data-gathering task assigned by the workshop facilitators before the workshop.
Workshop facilitators: Annelies Kusters is Associate Professor in Sign Language and Intercultural Research at Heriot-Watt University. Maartje De Meulder is senior researcher at HU University of Applied Sciences Utrecht. Together, they have a wealth of accumulated experience with ethnographic research and have tried and tested a range of qualitative methods in different contexts including families, classrooms, deaf organisations, deaf networks in cities and villages, and local, national and international deaf events.
VELKOMMEN TIL BUKKEN BRUSE
Personalet
- Nina Abusdal – Bestyrer for Bukken Bruse
nina.abusdal(a)al.fhs.no – sms 992 75 934 - Marie Åsan – assistent
Dagsrytme i barnehagen
klokkeslett | Mandag | tirsdag | onsdag | torsdag | fredag |
08.30 |
| Bhg åpner | Bhg åpner | Bhg åpner | Bhg åpner |
09.00 | Felles info, så går vi ned til bhg. | Frilek og aktivitet | Frilek og aktivitet | Frilek og aktivitet | Frilek og aktivitet. Måltid kl 10 for de som ønsker det. |
10.30 | Bli kjent-samling | Samling (eventyr, teater, tegnspråkaktivitet) | Samling (eventyr, teater, tegnspråkaktivitet) | Formings-aktivitet og tegnspråk- aktivitet. | Takk for i dag. God tur hjem. |
11.00 | lunsj | lunsj | lunsj | lunsj |
|
12.00 | Utetid/ sovetid | Utetid/ sovetid | Utetid/ sovetid | Utetid/ sovetid |
|
14.00 | frukt | frukt | frukt | frukt |
|
15.00 | Takk for i dag. | Takk for i dag. | Takk for i dag. | Takk for i dag. |
|
Med forbehold om endringer.
Barnehagen skal:
- sørge for at alle barna opplever trygghet, tilhørighet og trivsel i barnehagen.
- organisere rom, tid og lekemateriale for å inspirere til ulike typer lek.
- fremme et inkluderende miljø der alle barna kan delta i lek og erfare glede i lek.
- tilrettelegge for meningsfulle opplevelser og støtte barnas identitetsutvikling og positive selvforståelse.
- sørge for et inkluderende fellesskap og legge til rette for at barn kan bidra i egen og andres læring.
- støtte barnas initiativ til samspill og bidra til at alle kan få leke med andre, oppleve vennskap og lære å beholde venner.
- sørge for at alle barna får varierte og positive erfaringer med å bruke språket (herunder tegnspråk) som kommunikasjonsmiddel, som redskap for tenkning og som uttrykk for egne tanker og følelser.
Rammeplanen for barnehager
Barnehagen samarbeider med foreldrene om å legge til rette for at barnet får en trygg og god start i barnehagen. Vi har dessverre liten tid med tilvenning,
derfor er det viktig at foreldre kommer med innspill om hva barnet liker å gjøre, gjerne fyller ut rutineskjema og sender det til barnehagen på forhånd.
Spesielt hos de yngste som har sine rutiner i forbindelse med spising og soving. Da kan vi bruke mer tid på å bli kjent, enn alt det praktiske som krever tid.
Rutineskjema oppbevares ikke til neste gang barnet kommer i bhg, fordi barn utvikler seg hele tiden.
I forbindelse med soving, ber vi om at vogn tas med til barnehagen og sovepose/teppe etter årstiden. Barna sover inne i fjøset ved siden av barnehagen, med en sovevakt som er tilstede hele tiden.
Barnehagen legger opp til forskjellige og varierende aktiviteter. I snekkerboden kan barna få spikre, sage, høvle og pusse.
På hobbyrommet kan barna male og lage kunst med en del forskjellig materiell. Nede i kjelleretasjen har vi et rom for de største barna, med lego, kulebane og andre konstruksjonsleker.
Nede i kjelleretasjen har vi også et dukkerom, med kjøkken, vaskerom, bad, spisekrok og mer. På kjøkkenet kan vi sitte og perle, spille eller tegne.
I hovedetasjen kan vi leke med tog, biler, puslespill, ball, duplo og mye mer. Og oppe på loftet er det tilrettelagt for rolige lesestunder.
Link til rutineskjema (vedlegg 1)
Link til foreldreinformasjon (vedlegg 2)
VELKOMMEN TIL SKOLEHUSET
Personalet
Lærer:
Monica Sandland Lundahl
Tolly Bakkestuen
Malin Lundahl
Dagens rytme:
Skolehuset har egen timeplan med tegnspråkundervisning, fysisk aktivitet og forming.
Dere får mer informasjon ang timeplanen osv ved åpning kl.09.00 på mandag
Undervisning tider er:
- 09.00 – 11.35 og 12.15 – 14.50 (mandag – torsdag)
- 09.00 – 10.30 (fredag)
- Lunsj 11.35 – 12.15
Ukas mål er:
- å bli mer bevist på tegnspråk og kommunikasjon med døve/ tunghørte.
- Lære nye ord og kunne bruke de.
- Bruke tegn, mimikk og kroppsspråk til å uttrykke seg
Ukas tema er:
- Bli kjent med tegnspråk, kroppsspråk
- Bli kjent med døvekultur
Link til foreldeinformasjon med barn i skolealder (1. – 10.trinn)
Link til smittevernregler på skolehuset i forbindelse med Covid – 19
Link til informasjon om oppvekstsenteret
Vi gleder oss til å se dere og bli bedre kjent med hverande
Personvernerklæring for Ål Folkehøyskole og kurssenter for døve
Rektoren er på vegne av Ål Folkehøyskole og kurssenter for døve behandlingsansvarlig for behandling av personopplysninger.
Personopplysninger som lagres
Vi lagrer følgende personopplysninger om våre kursdeltagere:
Navn, adresse, telefonnummer og e-postadressen, kjønn, fødselsdato og personnummeret til hørselshemmede og til personer som søker om opplæringspenger hos NAV.
Vi lagrer i tillegg: kurshistorikk, diett- og allergi informasjon og andre relevante (helse)opplysninger som er viktig i forhold til opphold her på Ål Folkehøyskole og kurssenter.
Formål med behandlingen
Vi behandler opplysninger for å kunne gjennomføre våre forpliktelser etter avtale med deg. (f.eks. vi skriver NAV søknaden)
Vi benytter også opplysningene for å kunne gi deg informasjon, tilbud og service i forbindelse med kurstilbudet vårt.
Grunnlaget for behandlingen
Informasjon om navn, adresse, telefon, e-postadresse og personnummer for at vi kan behandle din påmelding. Grunnlaget for denne behandlingen er personvernforordningens artikkel Art 6 (b). Der du har samtykket til det, benyttes også opplysningene til å gi deg informasjon og tilbud i forbindelse med kurs via e-post. Grunnlaget for denne behandlingen er personvernforordningen Art 6 (a). Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke til slik bruk.
Innhenting av personopplysninger
Vi lagrer de personopplysningene du har avgitt i forbindelse med påmelding til kurs
Utlevering av opplysninger til tredjeparter
Vi vil ikke dele, selge, overføre eller på annen måte utlevere personopplysninger til andre, med mindre vi er rettslig forpliktet til det.
Sletting av personopplysninger
Opplysninger vi etter bokføringslover er forpliktet til å bevare vil lagres inntil 5 år, i henhold til lovenes krav.
Rettigheter for den registrerte
Vi behandler dine personopplysninger i henhold til personopplysningsloven og gjeldende forskrifter. Det gjøres oppmerksom på at du kan kreve innsyn i og flytting av egne personopplysninger, samt kreve retting eller sletting av opplysninger. Det kan klages til Datatilsynet på behandling i strid med reglene.
Informasjonssikkerhet
Vi sikrer dine personopplysninger ved både fysisk og virtuell adgangs- og tilgangskontroll, samt ved kryptering av sensitive deler av avgitte opplysninger.
Personvernombud – Kontaktinformasjon
Vi har et personvernombud som påser at personopplysningslovens regler om behandling av personopplysninger blir fulgt. Henvendelser om hvilke opplysninger som er registrert, retting og sletting kan sendes skriftlig til følgende adresser: E-post: personvern@al.fhs.no
Ål folkehøyskole og kurssenter for døve Bakketeigen 51 3570 Ål
Dato:……………… Underskrift: …….…………
Navn i blokkbokstaver:………………………..